Vađenje živca

Znate li šta zapravo znači kada Vam stomatolog kaže da “treba da vadite živac”? Ili kako uopšte dolazi do toga? Da bsmo sve ovo razumeli hajde prvo da vidimo gde je taj živac i kako se on razboli.

Zub je građen od 3 sloja. Na površini je gleđ (sjajna, providna i vrlo čvrsta- čvršća od kosti!). Ispod gleđi je dentin (to je ono što daje boju našem zubu). Ispod dentina je jedna komorica (šupljina), u kojoj se nalazi živac. Bakterije, dakle, mogu da dođu do živca tek kada probiju gleđ i dentin. U prevodu- kada se karijes toliko dugo ne leči da mu dozvolimo da se proširi skroz do živca. Tada je jedino moguće lečenje ono što stomatolozi blagonaklono zovu “lečenje živca”, a u pitanju je zapravo- “vađenje živca”.

Kako izgleda proces vađenja živca?

Prvo je neophodno osigurati da čitava procedura prođe bezbolno. Jedna varijanta je da Vam stomatolog u prvoj poseti stavi lek, koji će 10-15 dana delovati, a onda dolazite ponovo u ordinaciju i lečenje se nastavlja bez anestezije. U nekim slučajevima već u prvoj poseti možete dobiti anesteziju odmah se može raditi dalje.

Posebnim instrumentima lekar će dalje očistiti svu infekciju iz zuba. Povremeno je potrebno isprati kanal (u kome je nekada bio živac, a sada su bakterije) i tako u krug. Budite spremni da je lečenje živca dugotrajna procedura. Ovo naročito važi za bočne (zadnje) zube, koji imaju 2, 3, ili vise kanala, od kojih svaki posebno treba čistiti i ispirati. Vrlo često će onda ostaviti lek u svaki kanal posebno, koji zatim ostaje tu da deluje 2 nedelje do 2 meseca (zavisno od vrste leka i od preferencija stomatologa). Tek nakon što ustanovi da su kanali (komorice u kojima je nekada ležao živac) potpuno čisti i infekcija izlečena lekar će definitvno napuniti kanale posebnim materijalima.

Sve ovo zahteva puno vašeg vremena, i, premda nije bolno, puno pacijenata se žali da je dosadno. Ukoliko i Vi počnete tako da mislite, ono što Vam savetujem je da razmislite o tome koliko vremena i koliko truda vaš lekar ulaže da bi spasio Vaš zub. Jer altrnativa nije ni lepa ni jeftina: ukoliko se inficirani živac ne izvadi na vreme, zub počinje strašno da boli, da otiče, i dolazi u stanje da se mora vaditi. Tada krezubi prostor dalje možete popuniti ili mostom ili implantom- što tek zahteva vremensku i finansijsku investiciju.

Kada je sve čisto, šta dalje?

Zub kome je izvađen živac postaje suv i krt. Pored toga, infekcija koja je došla do živca usput je “pojela” i veliki deo zuba. Sve ovo lekar će rekonstruisati. Nekada je za to dovoljna plomba a nekada je neophodna krunica. Postoje ii situacije kada, pre krunice zub treba ojačati nečime što je slično armaturi, ali o tome više nekom drugom prlikom☺